Piiri pyrkii saamaan jäseniään mukaan lakisääteisten kalastusorganisaatioiden toimintaan:

*avustamalla jäsenistöään kalastusvesien hankinnassa

*tekemällä valistustyötä kalavesien edistämiseksi yleisten kokousten ja

julkaisujen avulla

*neuvomalla jäseniään kalastusvälineiden tuntemuksessa ja ohjaamalla

niiden oikeaa käsittelytaitoa.

...Piirin suurin kalakilpailu :

Vuosittain palkitaan suurimman kalan saaneet jäsenet siika-, hauki-, särki-,

ahven- ja taimen-sarjoissa.

..Nuorten kalaleiri:

Vuosittain heinäkuussa järjestetään tytölle ja pojille avoin kalastusleiri vuorollaan jonkun jäsenseuran kanssa.
Piirin mestaruuspilkit:

Piiri järjestää vuosittain kevättalvella yhdessä jonkun jäsenseuran kanssa mestaruuspilkkikilpailut.

Pohjois-Suomen Erämiespiiri RY: n säännöt

1§ Piirin nimi, kotipaikka ja toiminta-alue

Yhdistyksen nimi on Pohjois-Suomen Erämiespiiri ry. ja sen kotipaikka on Rovaniemen kaupunki. Pohjois-Suomen Erämiespiiriä sanotaan jäljempänä piiriksi. Piiri voi kuulua jäsenenä metsästys- ja kalastusalan keskusjärjestöön. Piirin toiminta-alue on Lapin- ja Oulun- lääni.

2§ Piirin tarkoitus ja toiminnan sisältö

Piiri toimii jäseninään olevien maattomia ja pienmaanomistajia edustavien seurojen ja yhteisöjen etujen ajajana.

Piirin tarkoitus on toimia jäseninään olevien metsästys- ja kalastusseurojen ja kerhojen yhdyssiteenä sekä alueellisena keskuselimenä. Se työskentelee alueensa yleisten kala- ja riistatalouden edellytysten kehittämiseksi.

Tarkoitustaan piiri toteuttaa:

Pyrkimällä saamaan jäseniään mukaan lakisääteisten metsästys- ja kalastusorganisaatioiden toimintaan.

Avustamalla jäsenistöään metsästysmaiden ja kalastusvesien hankinnassa.

Tekemällä valistustyötä kalavesien ja riistanhoitotoiminnan edistämiseksi yleisten kokousten ja julkaisujen avulla.

Neuvomalla jäseniään metsästysaseiden ja kalastusvälineiden tuntemuksessa ja ohjaamalla niiden oikeaa käsittelytaitoa.

Järjestämällä metsästykseen liittyviä eräpolku- ja ampumakilpailuja, jota varten piiri voi rakentaa asianmukaisella luvalla ja ylläpitää myös ampumaratoja

Avustamalla mahdollisuuksiensa mukaan jäsenistön työskentelyä koirarotujen jalostamisessa, kouluttamisessa ja käytössä.

Avustamalla metsästys- ja kalastusseurojen tai kerhojen perustamisessa.

Pyrkimällä mahdollisuuksiensa mukaan varaamaan eränkäynnistä kiinnostuneille kansalaisille mahdollisuuksia päästä osalliseksi metsästyksen ja kalastuksen tuomasta virkistyksestä sekä turvaamaan sen jatkuvuus tulevillekin sukupolville.

Toimintansa tukemiseksi piiri voi:

Ottaa vastaan lahjoituksia ja testamentteja, hankkia kiinteistöjä, sekä järjestää asianomaisella luvalla erilaisia maksullisia kilpailu- huvi- ja juhlatilaisuuksia, ja arpajaisia varojensa kartuttamiseksi.

Perustaa tai olla osakkaana oman alansa yrityksessä.

Harjoitta kioski- ja ravintolatoimintaa, kumpaakin enintään yhdessä liiketoimipaikassa.

Harjoittaa omaan alaansa liittyvää julkaisutoimintaa.

3§ Piirin jäsenet

Piirin varsinaisiksi jäseniksi pääsevät ne piirin toiminta-alueen metsästäjien ja kalastajien yhdistykset, joiden jäsenyyden piirihallitus hyväksyy.

Piirihallitus voi hyväksyä piirin kannatusjäseniksi muita oikeuskelpoisia yhteisöjä. Kannatusjäsenellä ei ole varsinaisen jäsenen oikeuksia eikä velvollisuuksia.

Piirihallituksella on oikeus kutsua kunniajäseniksi henkilöitä jotka ovat esimerkillisellä tavalla edistäneet kala- tai riistatalouden kehitystä, tai toimineet merkittävästi piirin hyödyksi.

4§ Piiristä eroaminen ja erottaminen

Piirin jäsenellä on oikeus, tehtyään siitä kirjallisen ilmoituksen piirihallitukselle tai sen puheenjohtajalle, tai ilmoittamalla erosta piirikokouksen pöytäkirjaan merkittäväksi erota piiristä.

Piirikokouksen päätöksellä jäsen voidaan erottaa:

a)      kun näissä säännöissä mainitut ja laillisesti määrätyt maksut on jätetty piirille maksamatta.

b)     Kun jäsenen toiminta ei ole sopusoinnissa piirin sääntöjen, päätösten ja tarkoitusperien kanssa.

Erottamisesta tekee piirihallitus perustellun esityksen piirikokoukselle, jonka tulee ennen esityksensä tekoa varata asianomaiselle tilaisuus mahdollisen selvityksen antamiseen asiassa.

Jäsen, jolla on yhden vuoden osalta jäsenmaksut suorittamatta, on menettänyt sääntöjen mukaiset jäsenoikeutensa siksi kunnes on suorittanut maksamatta jääneet erät. Piirihallitus suoritta asiassa toteamisen.

5§ Jäsenmaksut

Piirin vuosikokous päättää aina alkaneen toimintavuoden jäsenmaksut ja niiden suuruuden.

Jokaisen varsinaisen jäsenen on suoritettava piirille jäsenmaksu jäsenmääränsä mukaan. Kannatusjäsenille määrätään jäsenmaksuna, joko kerta- tai vuosimaksu. Kunniajäsen on vapaa jäsenmaksun maksamisesta.

Jäsenmaksun suorittamisvelvollisuus lakkaa sen vuoden lopussa jolloin ilmoitus piiristä eroamisesta on tehty, tai päätös erottamisesta annettu.

6§ Piirikokoukset

Päätösvalta piirissä on kokouksella joka ratkaisee piirin asiat, ja päättää piirin hallinnosta ja toiminnoista.

Piirin varsinainen kokous on helmikuun aikana pidettävä vuosikokous. Vuosikokous pidetään paikkakunnalla josta edellinen vuosikokous on tehnyt päätöksen.

Ylimääräinen piirikokous pidetään milloin piirihallitus sen katsoo tarpeelliseksi, kun piirin kokous siitä erikseen päättää tai kun vähintään 1/10 äänioikeutetuista jäsenistä sitä kirjallisesta piirihallitukselta pyytää erikseen ilmoitettua asiaa varten.

Piirin kokoukset kutsutaan koolle vähintään 30 päivää ennen kokousta jokaiselle piirin jäsenelle lähetetyllä kirjallisella kutsulla.

Milloin jäsen haluaa varsinaisessa kokouksessa käteltäväsi jonkun erityisen asian, lähettäköön siitä kirjallisen esityksen päätösehdotuksineen hallitukselle viimeistään 60 päivää ennen kokousta.

Piirin kokouksiin on varsinainen jäsen oikeutettu lähettämään yhden edustajan, jokaista alkavaa 25 henkilöä kohden. Jäsenmäärä lasketaan edellisvuoden 31.12 tilanteen mukaan. Kullakin kokousedustajalla on yksi ääni. Kokousta seuraamassa voi jäseninä olevista seuroista olla muitakin kuin äänivaltaisia edustajia. Myös kannatus- ja kunniajäsenillä on läsnäolo ja puheoikeus piirin kokouksissa.

Päätettäessä liittymistä johonkin metsästys- tai kalastusalan keskusjärjestöön vaaditaan kokouksen 2/3 äänten enemmistö, joka myös vaaditaan päätettäessä eroamisesta

Piirin kokouksissa tehdään päätökset yksinkertaisella äänten enemmistöllä lukuun ottamatta asioita, joissa näiden sääntöjen tai yhdistyslain mukaan vaaditaan määräenemmistöä kokouksessa annetuista äänistä. Äänten mennessä tasan ratkaisee vaaleissa arpa, muissa kysymyksissä voittaa puheenjohtajan kannattama mielipide.

7§ Helmikuussa pidettävän vuosikokouksen käsiteltävät asiat

Valitaan kokoukselle puheenjohtaja ja sihteeri.

Valitaan kokoukselle pöytäkirjantarkastajat ja ääntenlaskijat.

Todetaan läsnäolijat ja heidän äänivaltan

Todetaan laillisuus ja päätösvaltaisuu  Käsitellään piirihallituksen antama edellisen vuoden toimintakertomus ja tilipäätös tilintarkastajien lausuntoineen ja päätetään niiden vahvistamisesta.

Päätetään vastuuvapauden myöntämisestä piirihallitukselle ja muille tilivelvollisille sekä toimenpiteistä, joihin edellisen vuoden hallinto ja tilinpito antavat aihetta.

Päätetään ylijäämän käyttämisestä tai alijäämän peittämisestä.

Käsitellään piirihallituksen laatima alkaneen vuoden toimintasuunnitelma.

Hyväksytään tulo- ja menoarvio alkaneelle vuodelle.

Päätetään jäsenmaksun suuruudesta.

Määrätään hallituksen jäsenten ja tilintarkastajien palkkiotKeskustella piirin alueella tapahtuneesta kalavesien hoitotoiminnasta ja riistanhoitotyöstä sekä laatia suunnitelma niiden tehostamisesta.

Mikäli piiri kuuluu johonkin keskusjärjestöön, käsitellään niille tehtävät aloitteet ja esitykset.Valitaan hallituksen puheenjohtaja, jota kutsutaan myös piirin puheenjohtajaksi.

Valitaan hallituksen jäsenet.

Valitaan 1-2 tilintarkastajaa ja heille varatilintarkastajat alkaneelle vuodelle.

Valitaan piirin edustajat niiden järjestöjen kokouksiin, joiden jäsen piiri on, sekä tarpeen vaatiessa piirin edustajat järjestöjen liittokokouksiin.

Määrätään seuraavan vuosikokouksen pitopaikka. Käsitellään muut kokouskutsussa mainitut a

8§ Ylimääräinen kokous

Piirin ylimääräisessä kokouksessa käsitellään kokouskutsussa mainitut asiat.

9§ Piirin hallitus ja sen tehtävät

Piirin hallitukseen kuuluvat puheenjohtajan lisäksi yhdeksän muuta jäsentä. Piirin kokous voi päättää muista, äänivaltaa vailla olevista piirihallituksen kokousedustajista.

Piirihallitus kokoontuu puheenjohtajan tai hänen estyneenä ollessa varapuheenjohtajan kutsusta ja se on päätösvaltainen, kun puheenjohtajan tai varapuheenjohtajan lisäksi paikalla on vähintään viisi muuta jäsentä.

Päätökset tehdään yksinkertaisella äänten enemmistöllä. Äänten mennessä tasan, voittaa puheenjohtajan kannattama mielipide, vaaleissa ratkaisee arpa.

Hallituksen toimikausi alkaa siitä vuosikokouksesta jossa se on valittu, ja jatkuu siihen asti kunnes uusi hallitus on astunut toimeen.

Hallituksen tehtävänä on:

Valita varapuheenjohtaja.

Valita sihteeri.

Valita taloudenhoitaja ja muut tarpeelliset toimihenkilöt, sekä asettaa avukseen tarpeellisiksi katsomansa jaostot sekä työvaliokunnan. Valittujen henkilöiden tulee olla piiriin kuuluvien yhdistysten jäseniä.

Edellä olevien lisäksi hallituksen tehtävänä on:

Panna täytäntöön piirin kokousten päätökset.

Hoitaa piirin hallintoa ja taloutta sekä huolehtia tilinpidosta.

Valmistella talousarvio, toimintasuunnitelma, vuosikertomus ja tilinpäätös.

Pitää jäsenluetteloa, hyväksyä uudet jäsenet ja päättää jäsenten erottamisesta.

Pitää alueellaan yhteyttä lakisääteisiin kalastus- ja metsästysorganisaatioihin.

Piirin hallituksen erikoisena velvoitteena on pitää yhteyttä siihen kuuluvien yhdistysten välillä.

10§ Nimenkirjoittajat

Piirin nimen kirjoittavat hallituksenpuheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja sihteeri, kaksi aina yhdessä.

Piiri voi antaa taloudenhoitajalle tai muulle toimihenkilölle oikeuden kirjoittaa yksin piirin nimi.

11§ Tili- ja toimintavuosi

Piirin tilit päätetään kalenterivuosittain ja ne on toimitettava tilintarkastajille viimeistään tilivuotta seuraavan tammikuun 25 päivä. Piirin tili- ja toimintavuosi on kalenterivuosi.

Piirin hallintoa ja tilejä tarkastamaan valittujen tilintarkastajien on hyvissä ajoin ennen vuosikokousta suoritettava tarkastuksensa, kuitenkin kaksi viikkoa ennen vuosikokousta.

12§ Sääntöjen muuttaminen

Näitä sääntöjä voidaan muuttaa piirin kokouksessa, jos muutoksesta on mainittu kokouskutsussa ja muutosta kannattaa vähintään kolme neljäsosaa (3/4) kokouksessa annetuista äänistä.

13§ Piirin purkaminen

Piiri voidaan purkaa, jos purkamisesta on mainittu kokouskutsussa. Purkamispäätös tulee saada kolme neljäsosan (3/4) annetuista äänistä kahdessa peräkkäisessä piirin kokouksessa.

Piirin jäljellä olevat varat luovutetaan metsästys- ja kalastustoiminnan edistämiseksi piirin toiminta- alueella.

14§ Yleisiä määräyksiä

Muissa asioissa noudatetaan yhdistyslakia.